Xοιροκοιτία – Δια μέσου των αιώνων / Choirokitia – The Course through Time

 15.00

Description

Κατά την επικρατούσα άποψη η ονομασία του χωριού είναι σύνθετη από την λέξη Χοίρος και την λέξη κοίτη, υποδηλώνοντας έτσι περιοχή που εκτρέφονταν χοίροι. Κατά άλλους η ονομασία ίσως αρχικά ήταν Σιδηροκοιτίδα, συνεπώς περιοχή όπου υπήρχε σίδηρος. Λέγεται ακόμη ότι ίσως προήλθε από την λέξη χειρογητιά που υποδηλώνει άσκηση της χειρομαντείας. Κατά άλλη άποψη ίσως προήλθε από κάποια αρχική ονομασία Ιεροκοτίδα (Ιερός χώρος) Άλλοι πιο ευφάνταστοι υποστηρίζουν ότι η ονομασία προήλθε από τις λέξεις γύρος και οικία λόγω του ότι οι προϊστορικές καλύβες που ανακαλύφθηκαν εκεί ήσαν στρογγυλές. Ακόμη η παράδοση λεει πως προήλθε από την φράση Χαίρε Κιτία που απηύθυνε η περιβόητη και μυστηριώδης ρήγαινα της Κύπρου σε κάποια φίλη της από το Κίτιον. Υποστηρίχθηκε επίσης ότι ίσως η ονομασία προήλθε από το φυτό ανόνη η χερομολία. Που με την απλούστερη ονομασία χερομολία απαντάτο καλλιεργούμενο στη Κύπρο, πράγμα όμως που θεωρείται πολύ απίθανο. Πάντως σε παλαιούς χάρτες το χωριό βρίσκεται σημειωμένο ως Cherochetica και ως Chierochitia.

Σύμφωνα πάλι με την Μεγάλη Κυπριακή Εγκυκλοπαίδεια, το χωριό παραχωρήθηκε από τις αρχές της Φραγκοκρατίας στο τάγμα των Ναϊτών Ιπποτών και μετά στο τάγμα των Ιωαννιτών, οι οποίοι διατηρούσαν την περιοχή σαν σημαντικό διοικητικό φέουδο. Ο Πύργος, δηλαδή το κύριο οικοδόμημα του φέουδου της Χοιροκοιτίας βρίσκεται πολή κοντά στην τοποθεσία όπου στέκει η εκκλησία της Παναγίας του Κάμπου. Από τον Πύργο της Χοιροκοιτίας , ο οποίος κατεστράφη από τους Μαμελούκους μετά την νίκη τους το 1426 και που έγινε αργότερα γνωστός με την ονομασία Σεράιν σώζονται σήμερα ελάχιστα ίχνη.

Το χωριό χαρακτηρίζεται από την έντονη παρουσία ιστορικών στοιχείων που ανάγονται στο πιο μακρινό παρελθόν της ιστορίας της Κύπρου. Στην ανατολική πλευρά του χωριού, στην πλαγιά ενός λόφου βρίσκεται ο αρχαίος νεολιθικός συνοικισμός της Χοιροκοιτίας του οποίου η ύπαρξη ανάγεται στην έκτη χιλιετηρίδα π.χ. και την οποία αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη το 1934 και έκανε το όνομα της Χοιροκοιτίας παγκόσμια γνωστό εξαιτίας της σημαντικότητας του συνοικισμού αυτού για τις πληροφορίες και τα ευρήματα του για την Νεολιθική Εποχή της Προϊστορίας της Κύπρου.

***

According to the dominating opinion the name of the village is a composite of the word “Khiros” (hog / pig) and the word “Kiti”, thus suggesting an area where pigs were raised. According to others, the name originally was “Sidirokitida”, thus an area were iron was found. It is also said that it might have originated from the word “Khirogetia”, which implies the practice of palmistry. According to another opinion, it may have originated from some initial name like “Ierokitida” (Sacred place). Some -more imaginative -others claim that the name came from the words “gyros” and “oikia” due to the fact that the prehistoric huts that were discovered there were round. Furthermore tradition says that it came from the phrase “Chere Kitia” that the notorious and mysterious “rigena” (Queen) of Cyprus used to address a certain female friend of hers from Kition. It was also claimed that maybe the name originated from the plant Annona Cherimoya, which is found cultivated in Cyprus under the more simple name “Cheromolia”, although this is considered very unlikely. At any rate, in old maps the village is marked as Cherochetica and as Chierochitia.

Also according to the Great Encyclopaedia of Cyprus, the village was granted -since the beginning of the Frank domination -to the Order of the Knights Templar and then to the Order of St. John of Jerusalem (Knights Hospitallers), which kept the area as an important administrative feud. The Tower, that is, the main structure of the feud of Khirokitia is found very close to the location where the church of “Panagia tou Kampou” stands. Only the slightest traces remain today from the Tower of Khirokitia, which was destroyed by the Mamelukes after their victory in 1426 and became known later under the name Seraen.

The village is characterized by the intense presence of historical elements that go back to the most distant past of the history of Cyprus. In the east side of the village, upon the slope of a hill, lies the ancient Neolithic settlement of Khirokitia, the existence of which dates back the sixth millennium BC and was unveiled by the archaeological pick-axe in 1934 and made the name of Khirokitia known world wide due to the importance of this settlement for its information and findings about the Neolithic Era of the Prehistory of Cyprus.

– www.khirokitia.org

Additional information

Weight 0.572 kg
Dimensions 17 × 24 cm
ISBN

Author

Publisher

Year

Print Type

Languages

,

Cover

Illustrations

,

Pages

You may also like…